Festés, mázolás, és zománcozás
Technológiai előírások
A mázolás tulajdonképpen nem az asztalos szakterületéhez tartozik,
mivel erre külön szakmunkásképzés van, de sok műhelyben a termékek
mázolását az asztalos végzi, ezért röviden ismerkedjünk meg a mázolás
technológiájával is.
A mázolás célja a faipari termékek felületének védelme a külső behatások
ellen (mechanikai, kémiai, nedvességi behatások), tisztán tartásuk
megkönnyítése és az egyszerű rajzolatú fából készített bútorok esztétikai
értékének fokozása.
Mázoláshoz festékeket és zománcokat használunk. A festékek és zománcok pigmenttartalmuk következtében a fa rajzát elfedik.
A festékeknek a következő jó tulajdonságokkal kell rendelkezniük:
megfelelő viszkozitás, jó terülés, fedőképesség, megfelelő száradási
sebesség, és bizonyos fokig sav-, lúg-, víz- és alkoholállóság
Mázolás és zománcozás műveletei
A mázolás és zománcozás több műveletből tevődik össze. Jelentősebb
műveletek: alapmázolás, közbenső csiszolások, olajtapaszolás, átvonó
tapaszolás, fedőmázolások, zománclakkozás,
A felsorolt műveletek közül értelemszerűen egyesek elmaradhatnak, másokat
viszont többször meg kell ismételni.
a., Alapozás. Az alapozó anyagot „soványan" kell felhordani. A mázolt
felületek alapozásához legjobb a tiszta lenolaj kence.
Az alapozásra előkészített felületeket híg, egységes alapozófestékkel
vagy az alapozáshoz megfelelően hígított olajfestékkel kell bemázolni.
Az alapmázolás után a felületet 80-as szemcsefinomságú
csiszolópapírral átcsiszoljuk.
b., Olajtapaszolás. Az apróbb hibákat az alapozás után kell olajos
késtapasszal kijavítani. Az alapozás előtti tapaszolás azért helytelen,
mert a fa a tapasz olajtartalmát elszívja és a kötőanyag nélküli tapasz
nem tud a fához tapadni, hamar kiesik. Az alapozott fához viszont a tapasz
kifogástalanul tapad. A fafelületek mázolásakor leginkább olaj vagy lakk
és kréta keverékéből készített tapaszokat használunk.
A tapaszt megfelelő szerszámokkal kenjük a felületre, repedésekbe, apróbb
hiányosságokba, esetleg a szállításnál kicsorbult részekbe. A felesleges
tapaszrészt spatulakéssel (spaklival) távolítjuk el, majd gondosan elsimítjuk a
felületet.
Fontos, hogy a tapaszolás a felülettel egy síkba legyen, ne álljon ki
túlzottan abból, de mélyebben se helyezkedjék el. A kiszáradt, alapozott
és tapaszolt felületeket spatulázzuk, azaz átvonó tapaszolással látjuk
el.
c., Átvonó tapaszolás. A rétegeket igen vékonyan (0,5 mm) hordjuk fel, mert
ha túl vastag a réteg, lerepedezik vagy igen lassan szárad ki. A vastag
réteg feleslegesen növeli a csiszolási munkát is. Nagy gondot fordítsunk a
spatula- anyag rugalmasságára, ez a kötőanyag adagolásával szabályozható.
Helyes, ha a spatula anyaga, színe eltér az alapozás színétől, mert így
ellenőrizni tudjuk a felhordott tapaszréteg vastagságát. „Sovány" alapra
„kövérebb" tapasszal és fordítva, „kövér" alapra „sovány" tapasszal
dolgozunk. A lakk spatulyaanyagok jobbak, mint az enyvesek, mert
csiszoláskor kevésbé porlanak.
Az átvonó tapaszt csiszolópapírral szárazon csiszoljuk.
d., Csiszolás. Olajmázolásnál csiszolópapírral szárazon csiszolunk. Á
közbülső csiszolásokhoz finomabb, esetleg már lekoptatott papírokat
célszerű használni. Legegyszerűbb a sima felületek csiszolása; a papírt
kézhez álló, megfelelő méretű fa- (esetleg parafa) darabhoz erősítjük, így
könnyebb és egyenletesebb a munka. Tagozott profilos részeket
összehajlított papírral óvatosan csiszoljuk, vigyázva, hogy a finom éleket
el ne tüntessük.
A csiszolás után a felületet gondosan le kell portalanítani. A felületen
maradt por miatt a mázolás szemcsés, egyenlőtlen lesz. Mázolás előtt a
simító- tapaszolt, spatulyázott, gondosan leporolt felületet sovány olajba
mártott ronggyal töröljük át, nehogy a spatulyaanyag száraz felülete a
ráhordot, festék anyagából feleslegesen sok olajat szívjon el.
E., Mázolás. Mázoláskor mind az első, mind a további rétegeket csak
tiszta, száraz alapra szabad felhordani. Felhordás után mindegyik réteget
általában 48 órán át száradni hagyjuk. A festéket jól felkeverjük és
tiszta, száraz ecsetet használunk. Az ecsettel egy irányba mázoljuk a
festéket a felületre, majd az ecsetet a már bevont felületen az eddigi
irányra merőlegesen húzogatva, egyenletesen szétteregetjük a felhordott
festéket. A felhordott rétegeket oszlatóecsettel oszlatjuk el, hogy az
ecset húzásnyomai eltűnjenek.
A fedőmázolás hagyományos módja az alapozáson kívül kétszeri mázolás és
egyszeri zománclakkozás. Ha jobb minőséget akarunk elérni, az alapozáson
és a lakkozáson kívül gyakran három, sőt fehér festékből négy mázolási
réteget is felhordunk.
Különbséget kell tennünk a belső és a külső mázolás között; külső
mázoláskor terpentinolajat vagy egyéb hígítót nem szabad hozzáadnunk, mert
ezzel csak gyöngítenénk a bevonatot. Ehelyett a festékanyagot gondosabban
el kell dolgoznunk, és meg kell várnunk a felület teljes átszáradását.
Tompafényű felületeket kétféleképpen is elérhetünk, részint a festékbe
kevert adalékkal (pl. viasszal), részint a megszáradt felület finom átcsiszolásával. Az utóbbi műveletnek ellenkezője a felfényezés, amelyet a
polírozáshoz hasonlóan végzünk.
f., Zománclakkozás. Zománclakkozni csakis tökéletesen megszáradt mázolást
szabad. Ennél a munkánál fokozottan ügyeljünk, hogy a helyiség pormentes
és meleg legyen. A zománcból csak annyit szabad a feldolgozás céljából
kiönteni, amennyire szükségünk van. A maradékot ne töltsük vissza a
tárolóedénybe, mert a munka közben használt elkerülhetetlenül
bebőrösödött, a hártyás zománc elkeveredne a tiszta lakkal. A maradékot
matt lakkozáshoz, lakktapaszhoz lehet felhasználni. Fontos, hogy a
lakkréteg egyenletesen terüljön el. A zománcot szorosan egymás mellé
helyezett ecsetvonásokkal hordjuk fel a felületre. A zománcozott felületet
vízszintes helyzetben tároljuk legalább porszáraz állapotig.
A színes fedőlakk (pigmentált lakkok) színes pigmenteket
(festékszemcséket) tartalmaznak. A transzparens lakkokat
kátrányszínezékekkel (főleg szudánfestékekkel) színezik.