Kispál Sándor Bútorasztalos Mester
             Üdvözlöm önt, weboldalam látogatói között.

Antikolt asztallap készítése


A következőkben bemutatom, hogyan készítettem, 10 lépésből, egy Antikolt asztallapot, új anyagból.


Antikolás Amikor a felületkezelés kapcsán, antikolásról beszélünk, szinte mindig egyedi kialakítású műtárgyak (bútorok) készülnek. A kreativitás miatt, általában végtelen számú lehetőség áll részűnkre. Amikor már megfelelő anyag, és technológiai ismeretekkel rendelkezünk, akkor mindig ki tudjuk választani a szükséges technológiát.
Az antikolt bútorokon néha látszik, hogy mesterségesen öregítették. Viszont ha, régi és eredeti kopottas lenne, akkor nem tenné be a lakásba senki, mert, hogy le van pusztulva a felülete, és restaurátor kell neki.
Jó megoldás az, ha végig gondoljuk, hogy a régi felület, miért olyan amilyen, milyen behatások érték.


A cél,
Egy réginek tűnő munkaasztaltető készítése.


A feladat
Fafelület régiesre festése, antikolása, Enyhén srtúktúrált felülettel, úgy hogy ne tűnjön antikolásnak.


Antikolás

A megoldás
Fa asztallap, sötétbarna színre öregedve, festéknyomok, melyek időnként letisztításra kerültek, ezért a barna különböző árnyalatai láthatóak. Egy, egységes felület, amely régi, megkopott, de munkavégzésre alkalmas. A srtúktúrált fafelület is a régiség érzetét kelti




Idős, régi, munkaasztal lap, antikolt felülettel.

Munkaműveletek

Antikolás

1. Alap
Az alapanyag táblásított lucfenyő, melyet simára csiszoltam P120-as szalagcsiszolóval. A felületen levő szükségtelen hibák, és lyukak tömítése sötétbarna pasztával.




Antikolás

2. Srtúktúrált fafelület
A felület srtúktúrájának kiemelése, vlies csiszoló tárcsával 2000-es fordulaton jól átcsiszolom (a vlies, egy műszálakra ragasztott szemcsével ellátott, lapformára préselt csiszolóanyag). Az enyhén srtúktúrált fafelület készítése során, az évgyűrűk alkotta rajzolatot, struktúrát kiemelem. Az eljárás során, a fa erezetének tavasszal, (és nyáron) fejlődött, puhább, részének tetejét lecsiszolom, miközben az őszi pászta, amely a lassúbb növekedés miatt szilárdabb, érintetlen marad.




Antikolás

3. Színes festékek.
Színes csíkokat húzok a felületre, száraz ecset technikával, mintha egy festő asztala összefestékeződött volna. Azért ezzel kezdem, mert nem akarom, hogy a színek nagyon látszódjanak, inkább csak érezni lehessen, a régies felület alatt. Akril festékkel, hogy a vizes pác ne oldja ki.




Antikolás

4. Száradás után
Csiszolás K100-as vlies koronggal.




Antikolás

5. Pácolás.
A felület pácolása paliszander (fekete) színű vízpáccal finoman.




Antikolás

6. Csiszolás
A közbenső csiszolás, először vlies csiszolótárcsával eltávolítottam a felületről a fekete pácot, csak a tavaszi pásztába beszívódott pigmentek maradtak meg. A pigmenteket (akril, és pác maradványok), amelyeket a gép szétkent a felületen, fém csiszológyapottal tisztítottam le. A közepes finomságú csiszológyapotot, és a vliest is sűrűn tisztítottam. Sűrített levegővel kifújtam a szálak közé szorult port. Így már egy szép antikolt felületet kaptam.




Antikolás

7. Pácolás még egyszer.
A felület pácolása dió színű (Égetett umbra) vízpáccal. Ekkor pácolom át az egész asztallapot körbe, az éleket is.




Antikolás

8. Száradás után.
Csiszolás K100-as vlies koronggal. Csiszolás filces fával, és csiszolószivaccsal P150. Az antikolás még túl egyenletes.




Antikolás Antikolás

9. A száraz ecset technika.
És most jön az igazi antikolás. Fekete vizes pác, száraz ecset technikával, a szükséges helyeken. Szétszórva különböző féle ecsetekkel, óvatosan, hogy ne vigyük túlzásba. Akkor jó, véletlenszerűnek tűnik, és első ránézésre nem látszik.




Antikolás Antikolás

10. Viaszolás
A teljes felületre viaszbalzsamot kentem vliessel, majd egy ronggyal leheletvékonyságúra dolgoztam el. A teljes száradás előtt nem políroztam, hanem meghagytam matt rétegnek, ami védi a felületet, és elmélyíti színeket, de nem annyira, mint a lakkozás. A viasszal nem antikolok, hanem egyenletesen levédem a felületet.






Antikolás Antikolás

És végül
A végeredmény egy csodálatos régi asztaltető, amely nem antikolt, hanem egyszerűen RÉGI. Külön érdekessége, hogy a különböző megvilágításban változik a lap felületének színe. Az akrilfestés alig észrevehető, viszont amikor úgy kap fényt, szépen látszanak a színek. Aki meglátja, elgondolkodik, hogy vajon mennyi műalkotást alkotott ezen az asztalon a Művész, és nem arra gondol, hogy egy Mester antikolta ilyenre.



Bútorantikolás házilag


Az alábbi oldalakon lehet találbi ötleteket, és anyagokat, az otthoni bútor antikoláshoz


Szendrődi Enikő
Nemiskacat Látványműhely
http://nemiskacat.hu/


Szentgyörgyi Kata
A Kicsi Ház.
http://akicsihaz.hu/


Tanó Móni
A vidéki otthon
http://www.avidekiotthon.hu/


Magnóliák Műhelye
http://www.magnoliak.hu/


BútorFaló Látványműhely
http://www.butorfalo.hu/


 

Nemes-Gergely Erika
Az Asztalom műhelye
http://azasztalom.blogspot.hu/


Annie Sloan
Dekorációs eszközök katalógusa
http://anniesloan.hu/


Hazai Provence Vendégház
http://hazaiprovence.hu/